Historické kočárky

Něco o kočárcích

Výskyt vozíku speciálně vyrobeného pro dítě byl až do konce 19.století záležitostí víceméně nahodilou. Na zakázku si jej dávaly vyrábět především aristokratické a majetnější měšťanské rodiny. Tyto kočárky svým vzhledem připomínají spíše tehdejší velké cestovní kočáry.
Velkou část vozíků pro děti bylo možno zapřáhnout za zvířata - oslíky, malé koníky či kozy.
foto kočárku109.jpg
Trojkolky
Patřily k prvním sériově vyráběným kočárkům. Trojkolový podvozek měl jednoduchý důvod - až do roku 1875 nesměla z důvodu bezpečnosti pěších čtyřkolová vozítka na chodník. Za vzor těmto kočárkům posloužily vozíky pro tělesně postižené, či rekonvalescenty. Přestože trojkolky byly pro větší děti, často se stávalo, že do nich byly pokládány i děti ještě nesedící, kterým se tímto mohlo ublížit. I tato skutečnost ovlivnila rozšíření zdravějšího klasického hlubokého kočárku od 70.let 19.století. Sedací vozíky se ale vyráběly souběžně až do prvního desetiletí 20.století
foto kočárku55.jpg
Trakářky
Další typ dřevěného kočárku svým vzhledem nápadně připomíná trakař. Rozšířil se kolem roku 1870. I přes poměrně obtížnou manipulaci se trakářek udržel v nabídce výrobců až do 20. let 20.století. Od poloviny 80.let 19,století se začala vyrábět varianta tohoto kočárku s podnožníkem nastavitelných do dvou poloh, což umožňovalo vytvoření dostatečného prostoru, ve kterém si dítě mohlo i lehnout. Tato konstrukční změna položila základ novému typu kočárku tzv. " vozítku k sezení i ležení". Společná cesta obou variant kočárku netrvala příliš dlouho, neboť kočárek k sezení i ležení se velmi rychle začal přizpůsobovat podobě kočárků hlubokých. Podvozek se dvěma koly byl nahrazen tradičním podvozkem čtyřkolovým s kovovými koly o nestejném průměru s řemínkovým či spirálovým pérováním.
DSC01870.JPG
Princesky a promenádky
Korbičky se vyráběly v několika tvarech - oválné, hranaté povětšinou z proutí v barvě přírodní, béžové, hnědé, šedé a šedozelené, ale za příplatek mohl mít zákazník i korbičku v barvě bílé, růžové, modré nebo bordo. Kromě proutěných a pedigových kočárků byly oblíbeny i kočárky s korbičkami dřevěnými a překližkovými lakovanými v celé škále barev. Princesky byly bohatě zdobeny a stříška byla většinou s řasenými záclonkami.
007.JPG
Skládací kočárky
Expanze kočárků mezi střední vrstvy obyvatelstva, jeho transport do vyšších pater činžovních domů, rozvoj městské dopravy a nový trend v životním stylu - neděle trávené na výletech v přírodě, to vše vyvolalo potřebu nového praktického kočárku, který by byl lehký, skladný a s kterým by se snadno manipulovalo.
DSC01319.JPG
Skříňové kočárky - tzv anglické
Během 20.let 20.století pozvolna z parků a ulic mizely nadýchané princesky a promenádky na vysokých kolech s mělkou korbou a nahrazovaly je modely s velmi hlubokou a prostornou, dřevěnou, překližkovou, či koženkovou korbou na sníženém podvozku s drátěnými kolečky a s řemínkovým pérováním vysunutým na boky korby. Kolébka tohoto kočárku je v Anglii a proto se mu též říká "anglický".
004.JPG
Prošívané kočárky
V polovině 30.let 20.století se vedle robustních skříňových kočárků objevil nový typ. Tento subtilní, odlehčený kočárek z prošívané koženky na nízkém podvozku jistě potěšil mnohé maminky, které nenadchly skříňové a automobilové modely. Od roku 1936 začalo v nabídkách firem utěšeně prošívaných modelů přibývat.
DSC01648.JPG
Kukaně
Málokterý kočárek odchoval tolik dětí jako tento typ s vyplétanou korbou i střechou, která se posunovala za korbu. V nabídce firem se objevil už koncem 30.let 20.století. První zachycená kukaň (1931) byla ještě umístěna na polovysokém podvozku s koženkovou střechou. Ale již v roce 1936 ji firma HIKO inzerovala v takové podobě jakou ji známe dnes - s korbou i střechou pletou z proutí, či pedigu, v přírodní nebo bílé lakované variantě s chromovým nízkým rourovým podvozkem a chromovými prohnutými blatníky a typickým šestipružinovým pérováním. V katalogu byl tento kočárek představen jako " vozík nejlepších kruhů", čemuž odpovídala i jeho na svou dobu vysoká cena - 960,-Kč.
kokosin.JPG
Sportovní kočárky
Skládací letní vozíky opanovaly trh 35 let a jejich postupný zánik byl vnímán s nostalgií. Pomalý přechod od dřevěných sklápěcích vozíků k tradiční podobě "sedaček" se odehrával na konci 20.let 20.století. Převahu pak tento typ nabyl koncem 30.let. Bočnice byly nejdříve výhradně volné, stejně jako u skládacích patentních kočárků. Postupně se nabídka rozšířila i o kočárky s oválnými vyplétanými bočnicemi. Od roku 1936 se začaly postupně objevovat i první kočárky s oblou kovovou konstrukcí a s dřevěnými madly na bočnicích.
DSC02384.JPG
60.léta a postupný návrat ke kořenům
Hitem doby se staly kočárky na zvýšeném podvozku, který se mohl stejně jako korbička lehce složit. Důvod byl prozaický - zvýšená automobilová doprava = zvýšené výfukové splodiny.
DSC01308.JPG
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one